אובמהלאחר ימים של מחאות נזעמות ולחץ ציבורי גובר, הנשיא אובמה זומנה חמישה מיועציו הקרובים ביותר לחדר הסגלגל ביום חמישי בערב. הגעתי זמן, הוא אמר להם, עליו לדבר אל העם על פסק דין מרטין Trayvon, ולא היה לו מושג די טוב מה הוא רצה לומר
במשך 15 דקות הבאות, בהתאם לעוזרו בכיר, מר אובמה דיבר ללא הפסקה, לפרוס את המסר שלו למה פסק הדין לא אשם, גרם לכאב כזה בקרב אפריקאים אמריקאים, גברים שחורים במיוחד צעירים רגילים לעורר סוג של חשד שהוביל למותו של מר מרטין הירי בשכונת פלורידה מגודרת.

ביום שישי, שקראו הצהרה אישית יוצא דופן, בכתב יד, מר אובמה סיכם את דעותיו עם שורה אחת: ". Trayvon מרטין יכול היה להיות לי לפני 35 שנים"

אותו הרגע נקטע שבוע סוער באמצעות עשרות שיחות טלפון לבית הלבן, ממנהיגים שחורים, הפגנות זועמות שהאיר את האינטרנט ורחובות מבולטימור ללוס אנג'לס, וחיבוטי הנפש מיוסרות של מר אובמה. עוזריו אומרים נשיא פיקוח הדוק תגובה הציבורית ודיבר שוב ושוב על המקרה עם חברים ובני משפחה.

כמה אנשים שעברו שיחות עם עוזריו הבכירים של מר אובמה אמרו לנשיא שדבר רק לעתים נדירות על המתחים הגזעיים של אמריקה מהבית הלבן היה קרוע במיוחד לגבי הופעה לכפות את ידו של אריק הולדר, התובע הכללי, כאשר הוא מגיע לחקירות בכל המקרה.

התכנית המקורית של הבית הלבן – למר אובמה להתייחס להכרעת הדין בראיונות קצרים ביום שלישי עם ארבע רשתות טלוויזיה בשפה ספרדית – סוכלה כאשר אף אחד מהם נשאל על כך.

במקום זאת, הוא הופיע בחדר תדריכים בבית הלבן בלי שום אזהרה מראש וקטן של התזמור שמלווה בדרך כלל נאומים לנשיאות. אובמה דיבר במשך 18 דקות, המציעה השתקפויות שלו עצמו ובמרומז ביקורת על חוקי אקדח ושיטות אפיון גזעיות – שניהם, אומרים מבקרים, שיחק תפקיד במותו של מר מרטין.

אובמה המשיכה להימנע ממתיחת הביקורת גם על התנהלותו של המשפט או פסק הדין, שבו חבר מושבעים מצאו מתנדבת שומר על שכונה בסנפורד, פלורידה, ג'ורג' צימרמן, לא אשם בכל סעיפי האישום בהריגתו של מר מרטין בחודש פברואר 2012 .

אבל בדברים מרחיבים ביותר שהוא עשה על גזע מאז שהפך לנשיא, מר אובמה הציע שלוש דוגמאות להשפלות מובל על ידי גברים שחורים צעירים באמריקה: שעוקב אחריו בזמן קניות בחנות כלבו, ששמעו קליק של נעילת דלתות מכונית כפי שהם לחצות רחוב, או בצפייה בנשי מצמד ארנקיהם בעצבנות כשהם דורכים על מעלית. שתי החוויות הראשונות, הוא אמר, שקרה לו.

"מערכות אלה של חוויות להודיע איך הקהילה אפריקנית האמריקנית מפרשת את מה שקרה בלילה אחד בפלורידה," אמר מר אובמה. "וזה בלתי נמנע עבור אנשים כדי להביא את החוויות האלה לשאת."

למנהיגים שחורים שהפצירו בנשיא לדבר – להציף פקידים בבית לבנים עם שיחות טלפון – דבריו התקבלו בתערובת של הקלה וסיפוק.

כומר ג'סי ג'קסון, אמר למר אובמה אין ברירה אלא להתמודד עם דאגה גוברת בקרב אפריקאים אמריקאים על מקרה מרטין ופסיקות בית משפט עליון האחרונות בהעדפה מתקנת ובזכויות הצבעה בה.

"בשלב מסוים, הר הגעש מתפרץ," אמר מר ג'קסון.

מרגע שפסק הדין הודיע במוצאי שבת, פעילים שחורים שקראו לאובמה להביע את הכעס והתסכול של הקהילה שלהם. הלחץ רק התגבר לאחר שפרסם הצהרה מנוסחת בזהירות דוחקת כבוד להחלטתו של חבר המושבעים.

"היינו זקוק לנשיא הזה להשתמש דוכן הבריון שלו," אמר הכומר אל שרפטון, פעיל זכויות האזרח והמארח בMSNBC, שדחק יועציו של אובמה ליש לו לדבר.

הוריו של מר מרטין, פולטון וטרייסי מרטין, אמרו כי הם "כיבד מאוד ועברו קונים מכוניות לפירוק " על ידי דבריו של אובמה. "הנשיא אובמה רואה את עצמו בTrayvon ומזדהה איתו", הם אמרו בהצהרה ביום שישי. "זוהי מחווה יפה לילד שלנו.